Estimeret Læsetid: 5 minutter

Har du også svært ved at lukke bukserne lige efter et måltid, eller har du bare konstant oppustet mave? Det kan både være pinligt og en gene at have oppustet mave, og mange ved ikke hvorfor de er oppustede eller hvad de kan gøre for at lindre det. Der er dog hjælp at hente, og hvis man følger disse tips i hverdagen, vil det gøre en betydelig forskel så du kan have én bekymring mindre, og ikke længere skal skamme dig over at have oppustet mave.  Inden vi går i dybden, får du lige først en oversigt over mulige årsager, samt gode råd:

Årsager til oppustet mave

  • Irritabel tyktarm
  • Fødevareallergi
  • Forstoppelse
  • Luft i maven
  • Stress
  • For mange eller for få fibre
  • Tarmsygdom
  • Spist for meget eller for hurtigt
  • Mangel på kostnedbrydende enzymer
  • Mangel på mavesyre
  • Candida-svamp

Gode råd til at slippe for oppustet mave

  • Spis langsomt og uden TV tændt eller andre forstyrrelser
  • Få tjekket om du har fødevareallergi
  • Spis flere sunde fibre og mindre hvidt brød, pasta, slik og pizza
  • Drik pebermynte, kamillete eller ingefærte
  • Lav en mad dagbog – og find ud af hvilke fødevarer der er årsag til maveproblemerne
  • Tag et tilskud som gavner maven, f.eks. probiotika, urtepiller som gastroform, dida eller trifalla
  • Dyrk motion
  • Træk vejret eller dyrk yoga/mindfulness
  • Minimér stress i hverdagen
  • Hvis man har candida-svamp: prøv olivenbladsekstrakt, neem eller hvidløg

1. Tag dig god tid når du skal spise

De fleste har en travl hverdag, og stresser sig igennem deres måltider, fordi de har så meget de skal nå. Det er dog ikke en god ide, hvis man vil undgå en oppustet mave, da man sluger en masse luft, og maden ikke når at blive fordøjet ordentligt. Det kan give luft i maven, og for nogle også smerter og forstoppelse. Så i stedet, prøv at sæt 20-30 minutter af til at spise, og nyd hver bid af din mad – og sluk fjernsynet/netflix og radioen. Så giver du din mave de bedste forudsætninger for at fordøje din mad, og holde din mave flad hele dagen.

2. Få lavet en allergitest eller lav en maddagbog

Man kan lære rigtig meget om sin mave, hvis man lægger mærke til hvad den gør efter at have spist en bestemt fødevare. Bliver du oppustet og træt efter brød, pasta – så kan det måske være glutenallergi eller intolerance. Eller er det mælkeprodukter der giver dig problemer, så er det måske laktoseintolerance. Når du har fået bekræftet en fødevareallergi, så kan du undgå denne madvare og erstatte den med noget tilsvarende – uden det der irriterer din tarm. Man kan også købe glutenfrit brød, og laktosefri mælk, eller købe nogle enzymer der kan nedbryde gluten eller laktose. Nogle får også oppustet mave hvis de spiser for mange bælgfrugter eller fibre på én gang,

3. Drik urtete i løbet af dagen

En kop varm pebermyntete efter du har spist kan lindre rigtig mange symptomer på oppustet mave, og gøre at du fordøjer din mad lettere. Noget ingefær kan også bruges – prøv eventuelt ingefærte, eller et ingefærshot efter et måltid, og mærk hvordan din mave bliver mindre. Kamillete har også mange gode egenskaber, det kan lette nervøsitet, forkølelse og give din mave noget ro til at fordøje i.

4. Få styr på dine fibre

Det er vigtigt at spise nok fibre i løbet af dagen, da det simpelthen sætter gang i ens tarmsystem, og forebygger forstoppelse. Nogle tilsætter loppefrøskaller til deres kost, og dette hjælper dem med at holde maven sund, ellers kan man spise groft brød med masser af kerner, grønsager og frugt.

Som tidligere nævnt kan for mange fibre også irritere tarmen; nogle oplever problemer med kidneybønner og kikærter – det er typisk hvis de ikke er vant til at spise det. Så start småt, og arbejd dig langsomt frem. Du kan måske også prøve at spise efter Low Fodmap diæten, som beroliger maven ved at udelukke visse kulhydrater. 

5. Styrk din tarm med kosttilskud

Tarmfloraen i maven spiller en stor rolle for sundheden, ikke kun i maven, men også generelt. Hvis du oplever besvær med toiletbesøg eller oppustet mave, kan du prøve at tage et tilskud med mælkesyrebakterier, også kaldet probiotika. Det kan få maven i balance igen, ved at tilføre sunde bakterier så tarmfloraen bliver sundere. Forskning viser også at en sund tarmflora giver et stærkere immunforsvar og gør en gladere, da meget af vores serotonin bliver produceret i tarmen. Hvis maven stadig driller kan du også prøve urtetilskud, f.eks. Dida, Gastroform eller Trifalla som alle sammen indeholder aktiver stoffer der hjælper på oppustethed 

6. Bevæg dig

Det er næsten selvsagt at når din fordøjelse står stille, så hjælper det ikke hvis du heller ikke bevæger dig. Så indfør lidt bevægelse i din hverdag, f.eks. ved at tage trapperne, tag nogle pauser i din arbejdsdag hvor du strækker benene og svinger lidt med armene, laver et par squats eller går en lille tur. Du kan også starte til fitness, yoga, dans, boksning eller hvad der lige passer til dig og din krop af sportsform.  

7. Udryd Candida-svamp

Mange der har fordøjelsesproblemer i længere tid, og ikke kan finde årsagen har måske en skjult candida-svamp i tarmene. Candida-svamp kan opstå hvis du spiser for meget sukker, forarbejdet mad og junkfood – da det forstyrrer din naturlige tarmflora, og dræber de gode bakterier. Man kan teste det ved at spytte i et glas vand om morgenen inden man spiser eller drikker, og undersøge hvordan spyttet lægger sig i glasset. Laver det ”strenge” ned til bunden, eller lægger det sig grumset på bunden af glasset – så har du candida. Når du har dit svar, kan du begynde at komme problemet til livs; f.eks. ved at skære sukker ud af din kost, skære ned på tomme kulhydrater, og spise mere nærende mad som grønsager, fisk, nødder, kød og æg. Hvis du spiser plantebaseret, så spis grønsager med lavt indhold af stivelse, som f.eks. avocado, broccoli, grønne bønner, kål og kornsorter uden gluten som boghvede, quinoa eller hirseflager. Husk også proteinen, fra nødder, kerner og visse typer bønner. Du kan så også supplere din kost med svampenedbrydende midler som neem (kan købes i pilleform), eller olivenekstrakt eller bare en masse hvidløg.

8. Minimér stress

Noget der også kan give oppustet mave, som de fleste glemmer, er stress og jag i hverdagen. Hvis man først er stresset glemmer man måske helt at spise, eller man har lyst til sødt eller salt, samt spiser hurtigt og tygger ikke maden ordenligt. Den forhøjede mængde af kortisol der dannes når man stresser, kan faktisk også medvirke til at fedtet sætter sig på maven og rundt om livet. Så i jagten på balance i maven, er det helt sikkert også af høj prioritet at få balance i hverdagen generelt. Prøv bl.a. at gå en tur i naturen, skoven og havet afstresser, og det er rigtig sundt for krop og sind med en lille pause. Sluk mobilen, eller lad den blive hjemme. Alt for mange mennesker går med hovedet ned i mobilen dagen lang, så en pause fra teknologi vil bestemt også gavne. Prøv også aromaterapi med lavendelolie, eller cedertræolie; dup lidt på håndleddet, og indånd. Prøv også afstressende yoga, eller tai-chi.

9. Udeluk mere alvorlige tarmsygdomme

At have oppustet mave er en gene for de fleste, men for nogen er dette langt fra det eneste de døjer med i forhold til deres mave. Det kan være de også har forstoppelse, diarré, smerter i længere tid, eller blodig afføring. Hvis nogle af disse ting passer på dig, skal du søge læge med det samme for at få undersøgt hvad der er på færde, og få hjælp af lægen til at diagnosticere problemet i din mave.

10. Elsk din mave

At være i evig kamp med sin mave, kommer man ingen steder med. I stedet prøv at følg ovenstående tips og støt din mave så godt som du nu engang kan, og find ud af hvilken kost din mave har det bedst af at få, hvilke tilskud der rent faktisk virker på dig (husk på at vi alle er forskellige) og hvordan du kan få mere balance i din hverdag og dine spisevaner generelt. Lyt til hvad maven fortæller dig, og glæd dig til et liv med flad mave, hvor både den og du trives og er i balance.

Share This